Opel Astra H 2.0 Turbo 147kw

Nejvýkonnější sériová Astra všech dob? To jsme si opravdu nemohli nechat ujít a musíme přiznat, že nás tento hatchback s přeplňovaným zážehovým „dvoulitrem“ ani v nejmenším nezklamal.

Ve výrobním programu německé automobilky Opel má model Astra za úkol „bojovat o své místo na slunci“ ve velmi prestižní kategorii vozidel nižší střední třídy – tedy nejvíce prodávaných osobních automobilů.

Opel Astra 2.0 Turbo

Zatím se jí daří velmi dobře, vždyť zákazník má možnost si vybrat celkem z devíti motorizací a pěti úrovní výbavy. My jsme měli možnost podrobit redakčnímu testu vrcholný model – Astru 2.0 Turbo v nejvýkonnějším (200koňovém) provedení a výbavě Sport.

Žádná zbytečnost

Sytá červená barva sportovnímu provedení Astry sluší. Pětidveřová karoserie se od ostatních modelů nijak neliší, jen sady otěrových lišt vpředu a vzadu jsou černé a boční na testované Astře nenajdete vůbec. Také vodorovná lišta na masce chladiče není chromovaná, ale je vyvedena v barvě karoserie. O potenciálu vozu vás dopředu informuje nápis 2.0 Turbo na víku zavazadelníku. Prostě žádná okázalá paráda, která s funkčností vozidla nemá nic společného.
Jiné je to v interiéru vozu. Prostorná kabina poskytne dostatek místa až pěti cestujícím, včetně jejich zavazadel, ale nabízí i něco navíc. Předně to jsou výborně tvarovaná přední sedadla s možností nastavování bederní opěrky, které díky výraznému bočnímu vedení podrží tělo i v těch nejprudších zatáčkách. Dále potom tříramenný volant s věncem obšitým kůží, jenž díky prolisům výborně padne do ruky. Také obložení palubní desky a části výplní dveří dekorem s matně chromovanou povrchovou úpravou dodává interiéru sportovního ducha. Navíc, když k tomu připočtete sportovní „budíky“ se stříbrnými obroučkami, cítíte se jako v pravém sportovním vozidle. Také sportovní litinové pedály dodají pocitu z jízdy jinou dimenzi.
Provedení Sport nám ale připravilo jedno nemilé překvapení, protože vnější zpětná zrcátka se musejí nastavovat ručně páčkami. Ale na druhou stranu: pro sportovní jízdu se vám více hodí elektronický stabilizační systém ESP nebo interaktivní podvozek IDSPlus s adaptivními tlumiči CDC, přičemž obě tyto „vychytávky“ má Astra 2.0 Turbo již ve standardní výbavě.

Velké stádo koní

Ocenili jsme také příplatkové bixenonové adaptivní světlomety AFL, které se vyznačují (tedy alespoň subjektivně) vynikající svítivostí. Jejich natáčení do zatáček zlepšuje přehled o dění na silnici a zvyšuje tak bezpečnost jízdy.
Ale pojďme se podívat pod motorovou kapotu, kde je ukryto „silné srdce“ testované Astry pohánějící přední kola. Konvenční šestnáctiventilový řadový čtyřválec DOHC díky přeplňování výfukovým turbodmychadlem nabízí největší výkon 147 kW (200 k) při 5400 ot/min a maximální točivý moment 262 N.m při 4200 ot/min, přičemž plných 250 N.m je k dispozici již od hranice 1950 otáček – to jsou na rodinný hatchback velmi slušné hodnoty. Výsledkem těchto parametrů je, že 1385 kg vážící Opel Astra akceleruje z klidu na 100 km/h za 8,2 sekundy a v oblasti pružnosti zvládne zrychlení z 80 km/h na „stodvacítku“ na pátý rychlostní stupeň za 8 sekund. Maximální rychlost Opelu Astra 2.0 Turbo leží na hodnotě 230 km/h.
Projev motoru je při jízdě příjemný. Do interiéru nepronikají téměř žádné vibrace a také hluk je do hranice kolem pěti tisíc otáček téměř neznatelný. Potom se ale projeví sportovní duch motoru, jak největší silou, tak i zvukovou kulisou. Při poklidné jízdě jsme ocenili plynulý zátah od nižších otáček bez výraznějšího „turboefektu“ v podobě výkonového zakolísání.
Vyzdvihnout musíme také šestirychlostní manuální převodovku, která se do námi testované Astry dodává standardně. Nejen, že hlavice řadicí páky padne bezvadně do ruky, ale díky krátkým dráhám a přesnému chodu se s ní příjemně manipuluje.
Výkonový potenciál motoru a dynamika jízdy je však vykoupena vyšší spotřebou paliva (k její úspoře by možná přispěl palubní počítač, který však není součástí základní výbavy). Výrobcem proklamovaných 9,3 litru na 100 km se nám opravdu nepodařilo docílit, i když při vyloženě ekonomické jízdě jsme se pohybovali kolem deseti litrů, ale jakmile podlehnete síle Astry Turbo, tak ekonomicky jezdit nebudete.

Chytrý podvozek

Jak jsme již zmínili, Astra Turbo ve svém výkonnějším provedení nabízí ve standardní výbavě interaktivní podvozek IDSPlus s elektronickým řízením tlumičů CDC. Astra se díky této technické novince chová při rychlém průjezdu zatáčkami příjemně neutrálně s mírným náznakem nedotáčivosti. Po zmáčknutí tlačítka SPORT nastavení podvozku přitvrdí a kontakt řidiče s vozovkou se ještě zlepší. Přesně víte, co se pod vámi zrovna děje a můžete rychle reagovat na jakoukoliv změnu. Síle motoru odpovídají i brzdy, které svou účinností nezklamou a mají rychlý nástup.

 

Opel Astra 2.0 Turbo
Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1998
Max. výkon (kW/k) 147/200
při otáčkách/min 5400
Max. točivý moment (N.m) 262
při otáčkách/min 4200
Max. rychlost (km/h) 230
Zrychlení 0–100 km/h (s) 8,2
Počet převodových stupňů 6
Pohotovostní hmotnost (kg) 1385
Zavazadelník (m3) 0,380
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 13,1/7,1/9,3
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4249/1753/1460/2614
Cena 710 900 Kč včetně DPH

 

Opel Astra 2.0 Turbo – hodnocení
+ výkonný motor
+ jízdní vlastnosti
+ výborné světlomety
vyšší spotřeba paliva

Článek je z roku 2005.