odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Od klimatizace až po xenony
power2
Příspěvky: 2959
Registrován: 17 bře 2011, 22:03

odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od power2 »

Dělám obvod s výstupem 5V a chci, aby byl aktivní jen při nastartovaným motoru. Jaký napětí je nejlepší zvolit pro zapnutí a vypnutí obvodu? 14V? Díky
Reklama
 

Uživatelský avatar
Skrolant
Příspěvky: 523
Registrován: 27 pro 2011, 09:55
Kontaktovat uživatele:

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od Skrolant »

To nelze dělat jednoduše komparátorem při nárustu napětí. Při jakémkoliv změně napětí při zapnutí jakéhokoliv spotřebiče budou na komparátoru kmity díky velkému kolísání, výsledek je jasný.

Dělá se to jinak a to tak, že se nesleduje absolutní napětí, ale ruchy v palubní síti, kterých při běžícím motoru jsou stovky vlnění. Zapni si osciloskop na palubní napětí, dej si velké zvětšení a budeš se divit co se v palubní síti děje. :mrgreen:
Only Flying Is More Beautiful, Pure Passion - OPC
ZAFIRA B OPC - Modrý deník
Uživatelský avatar
rosta12345
Příspěvky: 107
Registrován: 25 kvě 2014, 11:58
Bydliště: Dolní Domaslavice

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od rosta12345 »

nebo to spínej napětím které je pro signálku dobíjení eventuelně signálku mazání
ZAFIRA B 1,8 88KW Benzin
Uživatelský avatar
honzap
Příspěvky: 629
Registrován: 14 bře 2014, 14:30

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od honzap »

rosta - a jak pak s vypnutím?

Není to náhodou tak, že přední zásuvka je aktivní s klíčkem (pravda, není to to samé jako nastartovaný motor) a zadní v zavazadelníku je pod napětím trvale?
Astra H Z19DT caravan
Astra G Z16XE caravan
Fabia 1,2 HTP - služební
Omega A C24NE caravan
Omega A C20NE
Uživatelský avatar
vojtavojta
Příspěvky: 3778
Registrován: 14 dub 2010, 18:41
Bydliště: Vsetín

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od vojtavojta »

Ja si myslim ze jak predni,tak zadni zasuvka je porad pod napetim a bez klicku.
Astra H 1,6 16V 77kW 10/2005
OP-COM
power2
Příspěvky: 2959
Registrován: 17 bře 2011, 22:03

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od power2 »

Zásuvky jsou pod napětím neustále. To bych potom nemusel řešit tuhle věc. Myslel sem si, že to bude jednodušší, že 12V zásuvka je třeba odstíněná od ruchů. Nechci táhnout kábly kdo ví odkud. Skrolant, jak mám teda nejlíp udělat spínání podle ruchů v síti? Nebo aspoň pomoct navést na nějaký článek s takovouto problematikou. Nic moc jsem k tomu nenašel a osciloskopem boužel vybavenej nejsu. Dají se sehnat krabičky, ale 600kč je myslím dost za pár součástek uvnitř a určitě to jde i za pár korun.
PepaS
Příspěvky: 911
Registrován: 11 kvě 2009, 11:35
Bydliště: Lysá nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od PepaS »

power2 píše:Dají se sehnat krabičky, ale 600kč je myslím dost za pár součástek uvnitř a určitě to jde i za pár korun.
dovolím si Tvá slova zpochybnit. Pokud chceš navrhnout kvalitní a bezpečný napájecí zdroj použitelný v automobilovém prostředí, tak to skutečně pár korun stát nemůže. Např. můj zdroj RASP-PSM pro Raspberry Pi (viz. obrázek) vyjde na 750 Kč. Kdybych ho vyráběl ve velkých sériích, tak bude někde kolem 300 - 400 Kč. Třeba ten velký váleček na desce zdroje je elektrolytický kondenzátor, který můžeš koupit v GM za 5 Kč nebo můžeš použít špičku, např. Panasonic, série ZA (Low ESR and High ripple current, životnost 5000 hodin při 105 °C, 50V), ale za cenu řádově vyšší...

Obrázek

Jinak k tvé otázce, běžící motor lze skutečně poznat podle napětí v sítí, ale před komparátorem musíš mít filtr (bude stačit jednoduchý RC [dolní propust] s velkou časovou konstantou) a ten komparátor musí mít rozumně napočítanou hysterezi, jinak bude kmitat. Pokud bude v síti > 13,5 V (za filtrem) tak motor běží nebo je velmi krátce po jeho zastavení.
http://www.PepaS.cz - vše o češtině, slovenštině a o Modulu Komfortní Jednotky pro OPEL
Uživatelský avatar
rosta12345
Příspěvky: 107
Registrován: 25 kvě 2014, 11:58
Bydliště: Dolní Domaslavice

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od rosta12345 »

[quote="honzap"]rosta - a jak pak s vypnutím?
/quote]

vypne motor rozsvítí se kontrolka a vypne se to co potřebuje, nevím jak to má přesně astra H, ale auta u kterých jsem to zkoumal to měli tak že kontrolka byla jednou stranou napojená na + za klíčkem a druhou stranou na + z alternátoru eventuálně nějaké řídicí jednotky a právě tohle + by se k tomu dalo použít myslím
ZAFIRA B 1,8 88KW Benzin
power2
Příspěvky: 2959
Registrován: 17 bře 2011, 22:03

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od power2 »

Kvůli takové blbosti přece nebudu bastlit elektroniku auta a tahat káble kdo ví odkud. To si radši navrhnu složitější plošák. To nemám rád, všecko má být přehledně.
Jinak díky PepaSovi, že mě pomohl k správnýmu směru
Uživatelský avatar
rosta12345
Příspěvky: 107
Registrován: 25 kvě 2014, 11:58
Bydliště: Dolní Domaslavice

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Příspěvek od rosta12345 »

do elektroniky auta nijak zasahovat nemusíš akorát bys sledoval to napětí pro kontrolku, ale záleží samozdřejmě na tobě co ti víc vyhovuje
ZAFIRA B 1,8 88KW Benzin
Odpovědět