Home Made Tempomat

Od klimatizace až po xenony
pueblo
Příspěvky: 1277
Registrován: 02 říj 2009, 13:41
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od pueblo »

Je to normální. Jak na Astře, tak na Zafiře mám stejnou zkušenost :(
Reklama
 

Uživatelský avatar
Marek65
Příspěvky: 281
Registrován: 20 čer 2014, 00:10
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od Marek65 »

Potom je moja otázka či to skúšal niekto riešiť nejak, alebo možno budem prvý :)
EX:Opel Astra 1.6 85kW 2009 (Z16XER)
EX: Opel Astra 1.6 77kW 2005 (Z16XEP), Irmscher packet
Uživatelský avatar
x-father
Příspěvky: 1457
Registrován: 05 kvě 2008, 21:12
Kontaktovat uživatele:

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od x-father »

Kam umístit mikrospínače je volba každého soudruha. Defakto lze použít páčku jen pro kontakty a tlačítka lze dotáhnout kamkoliv jinam.
Na vnější stranu páčky jako origo tlačítka by to šlo taky, ale vevnitř v těch místech jsou zobáčky co ji drží pohromadě, takže by se pak páčka asi musel slepit, aby se nerozpadala.
Já volil nejjednodušší umístění a taky s ohledem na to, jaké spínače jsem měl. Skládal jsem to ze zbytků, takže náklady žádné. Práce tak 1-2 hodiny.
Spínače jsem vlepil dvousložkovým lepidlem. Taky se tomu říká tekutý kov (ve skutečnosti to nevodí, takže vyzkratování nožiček bát se netřeba). Během 10 minut to má manipulační pevnost.

Zapojení páčky je jednoduché.

Na prázdno má odpor 1.800 ohmů.
Po stisku + tlačítka má odpor 160 ohmů.
Po stisku - tlačítka má odpor 310 ohmů.
Po stisku reset tlačítka má odpor 68 ohmů.

Optimální hodnoty odporů vzhledem k paralarnímu zapojení tedy jsou 1k8, 71, 370, 175 (předpokládám, že to vychází z klasických číselných řad a jde jen o odchylky tolerancí, takže 1k8, 68, 390, 180???)

Schema je tedy jednoduché.
tempomat.png
tempomat.png (5.49 KiB) Zobrazeno 3852 x
Uživatelský avatar
x-father
Příspěvky: 1457
Registrován: 05 kvě 2008, 21:12
Kontaktovat uživatele:

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od x-father »

Marek65 píše:Potom je moja otázka či to skúšal niekto riešiť nejak, alebo možno budem prvý :)
Páček jsem držel v ruce tak deset a ty boční tlačítka maj na můj vkus tuhé všechny.
honzap píše:Tohle provedení ani umístění se mi moc nelíbí, výrobce věděl, proč umístil tlačítka tak, jak jsou, ze strany páčky a částečně skrytá, tady bude potřeba dávat si pozor, aby se nepouštěla světelná houkačka a mačkat páčku z obou stran, pak se mi nelíbí mrňavá doteková plocha spínačů.

Škoda že autor nedoplnil schéma zapojení a sám se připravil o komfortní návrat ke zvolené rychlosti absencí třetího tlačítka.
Páčkou jsem u toho houkačku nepouštěl. Velikost tlačítek mě přišla OK. Když vemu páčku tak, že na zadní stranu dám ukazovák a prostředník a na přední palec, tak mám prsty přesně na tlačítkách.

Tlačítko "-" fakt vůbec nepoužívám na origo páčce. Nebaví mě ho držet celou dobu co zpomaluju. To radši krátce stisknu "reset" a pak "+", když auto zpomalí na požadovanou ryhlost. Návrat k poslední uložené rychlosti tlačítkem "-" taky nepoužívám. Ono to zrychluje na nastavenou rychlost strašně pomalu. To radši zmáčknu plyn, zrychlím na kolik chci svižněji a pak si stisknu "+".

Jinak tohle měl být spíš takový návod pro lidi, kteří nechtěj kupoval páčku za 1500,- a jsou dostatečně šikovní, aby to zvládli. Každý, nechť si to udělá po svém.
Já sem volil toto umístění taky i z toho důvodu, že v budoucnu páčku vrátím do auta a nebyl jsem si jistý tím, zda to bude fungovat, takže jsem nechtěl páčku znehodnotit tím, že jí navrtám v místech, kde to bude vidět.
astros
Příspěvky: 177
Registrován: 03 zář 2012, 20:21

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od astros »

x-father píše:... Ono to zrychluje na nastavenou rychlost strašně pomalu. To radši zmáčknu plyn, zrychlím na kolik chci svižněji a pak si stisknu "+". ...
Neber to ako oponovanie, ale iba ako moje konštatovanie (každému totiž môže vyhovovať niečo iné) -> ja používam tempomat skutočne veľmi často a ako + tak aj -.
Včera som to len tak pre zaujímavosť skúsil a z nastavenej 100ky na 130km/h mi po stlačení + pri zaradenej 6ke, obsadení 4 osobami a v kufri cca. 30kg trvalo na rovnej diaľnici zhruba 12 sek., čo nepovažujem za nejako obťažujúce. Skôr by sa mi v takom prípade (pokiaľ nepotrebujem zrýchľovať pri predbiehaní a pod.) zdalo "prácnejšie" stlačiť reset, pridať plyn a opäť stlačiť +; namiesto iba stlačenia + a pustenia ho pri napr. spomínanej 130ke, bez nutnosti hýbať nohou (zmenu kvaltu tentoraz neberme do úvahy). Časová úspora by bola zanedbateľná.
Ale ja som pohoďák, to len občas pošibem aj toho dvestodvadsiatehoštvrtého koníka :mrgreen:
Uživatelský avatar
Marek65
Příspěvky: 281
Registrován: 20 čer 2014, 00:10
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od Marek65 »

Mne práveže zrýchlovanie tempomatom príde svižnejšie ako pri stlačení plynu na podlahu. Určite to nie je lenivé.

@astros: Pri zrýchlovaní reset stláčať netreba, stačí len pri vyššej rýchlosti znova stlačiť + a nová rýchlosť sa uloží.
EX:Opel Astra 1.6 85kW 2009 (Z16XER)
EX: Opel Astra 1.6 77kW 2005 (Z16XEP), Irmscher packet
astros
Příspěvky: 177
Registrován: 03 zář 2012, 20:21

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od astros »

Áno, presne ako píšeš, netreba, dá sa aj bez neho. Ja som to včera meral presne takto:
- na tempomate nastavená 100ka
- stlačil som + držal až kým na tachometri nebolo 130km/h
- pustil som +
- pozrel som výsledný čas
Čiže použil som len jeden prst, jeden klik s 12 sek. držaním a samozrejme oči na tachometri (lenivec jeden :mrgreen: )
To bolo všetko ;)
Uživatelský avatar
Marek65
Příspěvky: 281
Registrován: 20 čer 2014, 00:10
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od Marek65 »

No ale chýba porovnanie s rovnakou zmenou rýchlosti pri stlačení plynu bez tempomatu.

Niekedy to tiež pre zaujímavosť porovnám. Ale naozaj mám pocit že tempomat je svižnejší ako plyn. Rovnako som to pozoroval na Fabke II.
EX:Opel Astra 1.6 85kW 2009 (Z16XER)
EX: Opel Astra 1.6 77kW 2005 (Z16XEP), Irmscher packet
astros
Příspěvky: 177
Registrován: 03 zář 2012, 20:21

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od astros »

Môžem niekedy skúsiť. Myslím si, že to bude cca. rovnaké. Zdá sa mi, že pri stlačení plynu pri zapnutom tempomate to reaguje na začiatku trochu "spomalene", akoby opak tlačítka Sport :mrgreen: Každopádne asi ide len o zanedbateľné sekundy. Podstatná je konkrétna situácia (či je potrebné podradiť, alebo keby som mal zrýchliť na jednom prevodovom stupni o napr. 50 a viac, tak sa nebudem hrať s tempomatom, ale urobím to normálne, a pod.). Už som raz písal, že pri poriadnom stúpaní a zapnutom tempomate, akoby bol nastavený nejaký limit pre max. množstvo dodávaného paliva, ktoré RJ neprekročí. Pokiaľ ale stlačíš plynový pedál, tak limit sa zruší. Mne sa to stáva pri stúpaní na Donovaly v smere od Bystrice. Mám tam 6ku a tempomat na 90. V prudkom kopci mi to začne spomaľovať na 80, bez podradenia iba pridám plyn, zrýchlim na 95-100, pustím plyn a tempomat už potom udržuje nastavenú 90ku. Možno sa mýlim, ale stáva sa mi to tam takto pravidelne.
Tak či onak, za prvou vetou v mojom prvom príspevkom v tomto vlákne si stojím - Super práca 8-)
Uživatelský avatar
x-father
Příspěvky: 1457
Registrován: 05 kvě 2008, 21:12
Kontaktovat uživatele:

Re: Home Made Tempomat

Příspěvek od x-father »

Tak u slabších motorizací to třeba nemusí být znát, protože motor už prostě rychlejc neumí a nezáleží na tom, zda mačká plyn tempomat, nebo noha, ale mě to znát je.

V okamžiku, kdy třeba na dálnici někdo brzdí v levém a kvůli němu zpomalím a pak zpátky zapnu zapamatovanou rychlost, tak to zpátky zrychluje o poznání pomalejc, než bych nabral původní rychlost sám, takže radši šlápnu na plyn. Obzvlášť, pokud za mnu jsou další auta v silnější motorizaci.
Samozřejmě záleží na tom jak je kdo zvyklej jezdit, páč pokud je někdo jezdí třeba víc na klobouka, tak mu to může být jedno. Když je ale zapamatovaná rychlost třeba o 80kmh vyšší, tak to je fakt doba.
Odpovědět