Myslím, že bude lepší si na
filtr pevných částic zvykat, časem jej bude mít většina dieselových motorů, než jej nechávat z každého auta za nemalé peníze odstraňovat. Pokud se rozsvítí kontrolka, nebo auto ztrácí výkon, tak jet do servisu nechat si zjistit příčinu. Zanedbání, nebo podcenění svítící kontrolky se pak může hodně prodražit. Problémy s filtrem
DPF jsou nejčastěji způsobeny vadným EGR ventilem, propálenými hadičkami z filtru do čidla diferenciálního tlaku, nedostatečným plnícím tlakem turba, vadným SW řídící jednotky a somozřejmě jízdními podmínkami. Krátké pojížďky se studeným motorem zanáší
filtr rychleji než jízda po dálnici ve vyšších otáčkách. Jezdím s autem 90% dálnice a interval vypalování filtru je u mne v rozmezí 1700-2000 km a mnohdy si ani nevšimnu, že se vypaluje. Spíš bych těm, co mají
DPF a jezdí denně krátké trasy, doporučoval jednou týdně protáhnout auto na delší trase, aby měla ŘJ možnost spustit regeneraci při splnění podmínek zahřátého motoru, vyšších otáček, rychlosti a dostatečného plnícího tlaku. Ti, co mají různé diagnostiky, se zase občas můžou kouknout na saturaci filtru
DPF a pokud se blíží 100%, tak se dá předpokládat, že se brzy spustí regenerace a tomu přizpůsobit jízdní podmínky. To, že se
filtr regeneruje, se dá zjistit podle zvýšené spotřeby na BC, podle dunivého zvuku motoru nebo silného praskání zespod auta při zastavení (
filtr DPF má při vypalování teplotu přes 600 st Celsia). Blikající kontrolka žhavení (u nových SW, popř. přeprogramovaných jednotek) upozorňuje na vysokou saturaci filtru
DPF a tím upozorňuje řidiče na upravení jízních podmínek tak, aby bylo umožněno spuštění regenerace. Nikoliv, jak se mnozí domnívají, že se
filtr regeneruje.
Více o filtru pevných částic je
tady