Stránka 1 z 2

odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 09:57
od power2
Dělám obvod s výstupem 5V a chci, aby byl aktivní jen při nastartovaným motoru. Jaký napětí je nejlepší zvolit pro zapnutí a vypnutí obvodu? 14V? Díky

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 11:46
od Skrolant
To nelze dělat jednoduše komparátorem při nárustu napětí. Při jakémkoliv změně napětí při zapnutí jakéhokoliv spotřebiče budou na komparátoru kmity díky velkému kolísání, výsledek je jasný.

Dělá se to jinak a to tak, že se nesleduje absolutní napětí, ale ruchy v palubní síti, kterých při běžícím motoru jsou stovky vlnění. Zapni si osciloskop na palubní napětí, dej si velké zvětšení a budeš se divit co se v palubní síti děje. :mrgreen:

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 11:50
od rosta12345
nebo to spínej napětím které je pro signálku dobíjení eventuelně signálku mazání

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 13:34
od honzap
rosta - a jak pak s vypnutím?

Není to náhodou tak, že přední zásuvka je aktivní s klíčkem (pravda, není to to samé jako nastartovaný motor) a zadní v zavazadelníku je pod napětím trvale?

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 14:02
od vojtavojta
Ja si myslim ze jak predni,tak zadni zasuvka je porad pod napetim a bez klicku.

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 14:08
od power2
Zásuvky jsou pod napětím neustále. To bych potom nemusel řešit tuhle věc. Myslel sem si, že to bude jednodušší, že 12V zásuvka je třeba odstíněná od ruchů. Nechci táhnout kábly kdo ví odkud. Skrolant, jak mám teda nejlíp udělat spínání podle ruchů v síti? Nebo aspoň pomoct navést na nějaký článek s takovouto problematikou. Nic moc jsem k tomu nenašel a osciloskopem boužel vybavenej nejsu. Dají se sehnat krabičky, ale 600kč je myslím dost za pár součástek uvnitř a určitě to jde i za pár korun.

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 15:18
od PepaS
power2 píše:Dají se sehnat krabičky, ale 600kč je myslím dost za pár součástek uvnitř a určitě to jde i za pár korun.
dovolím si Tvá slova zpochybnit. Pokud chceš navrhnout kvalitní a bezpečný napájecí zdroj použitelný v automobilovém prostředí, tak to skutečně pár korun stát nemůže. Např. můj zdroj RASP-PSM pro Raspberry Pi (viz. obrázek) vyjde na 750 Kč. Kdybych ho vyráběl ve velkých sériích, tak bude někde kolem 300 - 400 Kč. Třeba ten velký váleček na desce zdroje je elektrolytický kondenzátor, který můžeš koupit v GM za 5 Kč nebo můžeš použít špičku, např. Panasonic, série ZA (Low ESR and High ripple current, životnost 5000 hodin při 105 °C, 50V), ale za cenu řádově vyšší...

Obrázek

Jinak k tvé otázce, běžící motor lze skutečně poznat podle napětí v sítí, ale před komparátorem musíš mít filtr (bude stačit jednoduchý RC [dolní propust] s velkou časovou konstantou) a ten komparátor musí mít rozumně napočítanou hysterezi, jinak bude kmitat. Pokud bude v síti > 13,5 V (za filtrem) tak motor běží nebo je velmi krátce po jeho zastavení.

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 17:02
od rosta12345
[quote="honzap"]rosta - a jak pak s vypnutím?
/quote]

vypne motor rozsvítí se kontrolka a vypne se to co potřebuje, nevím jak to má přesně astra H, ale auta u kterých jsem to zkoumal to měli tak že kontrolka byla jednou stranou napojená na + za klíčkem a druhou stranou na + z alternátoru eventuálně nějaké řídicí jednotky a právě tohle + by se k tomu dalo použít myslím

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 10 pro 2014, 19:19
od power2
Kvůli takové blbosti přece nebudu bastlit elektroniku auta a tahat káble kdo ví odkud. To si radši navrhnu složitější plošák. To nemám rád, všecko má být přehledně.
Jinak díky PepaSovi, že mě pomohl k správnýmu směru

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 09:45
od rosta12345
do elektroniky auta nijak zasahovat nemusíš akorát bys sledoval to napětí pro kontrolku, ale záleží samozdřejmě na tobě co ti víc vyhovuje