Stránka 5 z 6
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 02 úno 2012, 08:43
od Jocker
Nevím co bych si myslel o prodejci, který neví základní údaje o prodávaném vozu....
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 02 úno 2012, 10:42
od emvee
Stan. píše:Trochu povídání o optimálních otáčkách motoru, jak na úsporu paliva a také k šetrnosti motoru.
Velmi nízké a také vysoké otáčky motoru škodí. Optimální provozní otáčky motorů Z16XER (A16XER) a též motoru Z16XEP jsou pak v rozmezí 2700 - 4000ot/min.
http://lazo.czechian.net/preusch/jizdni ... 0jizdy.htm
To je míněno jako vtip? Koukal ses, z jaké knížky to cituješ?
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 02 úno 2012, 19:54
od Stan.
Nejde o knížku, ale pouze všeobecně o otáčkách motoru, že velmi nízké nebo velmi vysoké otáčky dlouhodobě ve výkonu škodí motoru. Optimální otáčky u motoru Z16XEP (Z16XER) jsem vycházel pouze z diagramu motoru.

Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 02 úno 2012, 19:58
od vencator
Zalezi na tom taky co jezdis

jestli jezdis pomerne rozmanity cesty (kopec, casty zrychlovani a tak) je lepsi drzet auto nekde okolo 2,5k ale pokud vyjedu do mesta jedu 10 km po rovine tak neni problem jet i s benzinem pod 2k/min (je to hlavne kvuli postupnymu zahrivani motoru)
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 02 úno 2012, 21:33
od emvee
Stan. píše:Nejde o knížku, ale pouze všeobecně o otáčkách motoru, že velmi nízké nebo velmi vysoké otáčky dlouhodobě ve výkonu škodí motoru. Optimální otáčky u motoru Z16XEP (Z16XER) jsem vycházel pouze z diagramu motoru.

Sorry, ale motor trabantu a astry je asi někde trosku jinde, nemyslíš?
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 03 úno 2012, 11:16
od Stan.
Omouvám se, použil jsem asi špatný příklad. Chtěl jsem pouze uvést příklad, že točivý moment závisí nepřímo na otáčkách motoru ale závisí přímo na výkonu dosahovaných při těchto otáčkách. U Háčkových motorů Z14XEP až 18XER se u ručně řazených převodovek používají převodovky F13 - F17 CR (mají stejné krátké - lehké spotovní převody) pouze Z14XEP má stálý převod 4,18 a Z16XEP až Z18XER stálý převod 3,94. Je logické, že vždy záleží na konkrétních provozních podmínkách. Proto jsem uvedl, že to jsou optimální otáčky dle diagramu při ustáleném provozním režimu na 5°= (cca2700ot/ 90km/h - 4000ot/130km/h) což jsem opomenul v prvním příspěvku napsat. WR značí u převodovky (dlouhý - těžký úsporný převod)

Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 03 úno 2012, 12:28
od Vlkodlac
Stan. píše:Omouvám se, použil jsem asi špatný příklad. Chtěl jsem pouze uvést příklad, že točivý moment závisí nepřímo na otáčkách motoru ale závisí přímo na výkonu dosahovaných při těchto otáčkách...
Tomu vůbec nerozumím

Podle mě točivý moment je dán konstrukcí motoru, fyzikální podstatou (srovnej točivý moment elektromotorů). A je to jeho primární, nejdůležitější charakterizace. Posouvá auto dopředu. Naproti tomu výkon je až sekundární, odvozenou, vypočítanou veličinou, v podstatě odpovídající součinu točivého momentu a otáček. A používá se historicky, pro hrubé porovnávání, hrubou představu. Motor s nejvyšším dosažitelným výkonem je považován za nejvýkonnější, lepší, než jiné... (Něco jiného je to třeba u toho elektromotoru.)
Stan. píše:...U Háčkových motorů Z14XEP až 18XER se u ručně řazených převodovek používají převodovky F13 - F17 CR (mají stejné krátké - lehké spotovní převody) pouze Z14XEP má stálý převod 4,18 a Z16XEP až Z18XER stálý převod 3,94. Je logické, že vždy záleží na konkrétních provozních podmínkách. Proto jsem uvedl, že to jsou optimální otáčky dle diagramu při ustáleném provozním režimu na 5°= (cca2700ot/ 90km/h - 4000ot/130km/h) což jsem opomenul v prvním příspěvku napsat. WR značí u převodovky (dlouhý - těžký úsporný převod)

Dobře, ale co když nepotřebuju (nebo nemůžu, např. v obci) jet 90km/h? Pojedu jen 50km/h. Pořád budou optimální otáčky 2700 otpm? Máš pro to nějaký relevantní podklad? Doporučení výrobce? (Viz doporučení výrobce TSI motoru, nevímproč odsunuté do OffTopicu?) Kolik jsou "
velmi nízké ... otáčky které už motoru škodí"?
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 03 úno 2012, 15:08
od jour
Vlkodlac píše:Dobře, ale co když nepotřebuju (nebo nemůžu, např. v obci) jet 90km/h? Pojedu jen 50km/h. Pořád budou optimální otáčky 2700 otpm?
ano, aj pri 50km/h sa daju dosiahnut optimalne otacky a to tak ze zaradis nizsi rychlostny stupen. U vacsiny benzinovych atomosfer hlavne s kratkou prevodovkou je to 3. alebo 4. rychlost.
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 03 úno 2012, 15:59
od emvee
Nevím, proč bych měl po rovině jet 50 km/h na trojku, když nepotřebuju zrychlit. Ani na pětku (tu sám řadím ve městě až kolem 60) se ten motor, pokud člověk potřebuje jet konstantní rychlostí, netrápí a zahřátý má podle BC okamžitou spotřebu cca 4.5-5.0 l / 100km. Kolik má na trojku? 7 litrů?
Citace z návodu na astru H, strana 203: "Pokud je to možné, udržujte nízké a rovnoměrné otáčky motoru při každém zařazeném převodovém stupni. Jezděte, pokud možno, brzy na nejvyšší převodový stupeň a nižší převodový stupeň řaďte pouze tehdy, když už motor neběží plynule."
To si opravdu myslíte, že nám Opel radí, abysme si ničili motor? A další věc, při jakých otáčkách (při normální, ne sportovní jízdě) dneska řadí nahoru benzínové automaty? Při 4.000? Ani náhodou, klidně pod 2.000...
Re: Výkonové křivky A16XER
Napsal: 03 úno 2012, 16:07
od Westler
Emvee: Co se tyka tve posledni poznamky - mam Easytronic a na rovince pri klidne vyrovnane jizde radi nahoru cca pri 2300ot.