dogee píše:... Ale udrzi se tam proste o trochu dyl.
Trochu dýl je dost široký pojem. Pro někoho to může být 5 minut a pro někoho 5 hodin. Kolik to odhaduješ ty? Já bych to pak na své Zafiře otestoval, až teplota klesne pod bod mrazu.
dogee píše:... kde presne meri snimac teplotu kapaliny?
Je v těle termostatu. U motoru Z19DTx na hlavě motoru nad místem kde začíná převodovka (resp setrvačník). U motoru Z19DTH pod nalévacím hrdlem oleje a pod vakuovou pumpou. Má zelený konektor. Teplota se samozřejmě měří na výtoku z hlavy před pohyblivou částí termostatu.
dogee píše: A pokud teplota klesne o 2 az rekneme 5 stupnu, tak je to spatnym termostatem?
Každý termostat má nějakou hysterezi a jestli se tady bavíme o 2 až 5 stupních které by měla clona zredukovat, tak je to zbytečné mrhání časem. Motor o teplotě 80 stupňů se dá považovat za zahřátý. U mne se teplota motoru na dálnici při okolních 5ti stupních a rychlosti 160km/h držela na 86ti stupních. Což jsou 2 stupně oproti otevírací teplotě termostatu. Podotýkám, že mám jiný intercooler umístěný pod výztuhou nárazníku v místech za mřížkou nárazníku a tedy před chladičem klimatizace, menší jádro chladiče vody (mezi předním čelem a horní hranou chladiče je asi 8 cm díra), což v praxi znamená, že je skrz mřížku chladiče (tu mezi světly) vidět až na hlavu motoru.
dogee píše: Vzdyt z principu veci ti na motor bez clony fuci studenej vzduch a kdyz nespaluje palivo, tak se nema cim ohrivat a musi trochu chladnout, nebo ne? Takze pri jizde z kopce se proste o par stupnu ochladit muze, ne?
Ano, může. Pokud jedeš z kopce se zařazeným převodovovým stupněm, nespaluje se žádné palivo a teplo je motoru odebíráno (nějaké teplo se tvoří pouze díky tření pohyblivých součástí). Při vyřazeném převodovém stupni je spalováno jisté množství paliva (volnoběh) a pomaleji proudící kapalina (o rozdíl otáček vodního čerpadla oproti zařazenému stupni) se může více ohřívat (ve skutečnosti ale zanedbatelně). Nápor vzduchu může motor ochladit, ale ani v tomto případě si nemyslím že by clona výrazně zabránila nebo zpomalila chladnutí kapaliny v motoru. A pokud ano, tak v daleko menší míře než je odebrání tepla přes výměník v topení.
dogee píše:Opravdu pri 100% zavrenem termostatu neklesne ani o 1 stupen?
Termostat není jediné místo na zavření výstupu vody z bloku (což je zřejmé z výše napsaného), takže samozřejmě klesat může a taky za určitých okolností bude.
dogee píše:A kdyz najedes na dalnici, pred tim stojis v kolone kde se ti motor trochu ohral, a najednou na nej tlacis studenej vzduch, tak ti teplota na prvnim, dvou kilacich trochu sleze ale pak zase poroste, jak spalujes palivo a poradne to cely prohrejes. Nebo pri 100% fungujicim term. Opravdu ani 1 stupen neklesne?
Záleží v jaké fázi ohřívání motoru stojíš v koloně. Pokud je to krátce po startu než otevřel termostat, nebo už po delší době po jeho otevření. V prvním případě se motor zahřívá ve volnoběžných otáčkách pomalu a nájezd na dálnici zrychlí jeho zahřívání, ve druhém případě je naprosto logické, že v koloně nefunguje náporové chlazení chladiče a teplo se více kumuluje jak v motoru, tak v chladiči. Začneš-li pak rychlou jízdou po dálnici odebírat nakumulované teplo (díky vyšším otáčkám se zrychlí i oběh chladící kapaliny mezi motorem a chladičem), je jasné, že termostatu chvíli trvá, než se s tímto přechodem vypořádá.
dogee píše:
Nicmene mám 2 mezi-dotazy-zavery:
1) Auto s "clonou" se proste ohreje o něco rychleji, coz preci nicemu nevadi, nebo jo? Dulezity je chladit intercooler turba, jinak je to preci OK?!
2) Je nejaka 100% metoda jak poznat spatny termostat? Pozna to opcom? (Me se auto ohreje a na kratkych jizdach (bez clony) mam chladic uplne studenej. Takze tipuju ze termostat je OK.)
1. Něco rychleji je pro mne zase široký pojem. Já v zimě po studeném startu nechám motor chvíli běžet na volnoběch (chvíle obvykle trvá 2-5 minut). Pak motor zahřívám jízdou okolo 2 tis otáček než dosáhne teplota motoru 80 stupňů a pak teprve začínám motor vytáčet. Často pak absolvuji cestu dlouhou okolo 1000 km bez zhasnutí motoru. Teplota motoru neklesá nikdy pod 82 stupňů. Kvůli lepšímu chlazení vzduchu jsem si letos na podzim nainstaloval zmiňovaný intercooler a kvůli lepšímu chlazení turba nechal menší vodní chladič aby mezerou k motoru líp proudil chladný vzduch a mohl turbo ochlazovat. Pokud se to neosvědčí, dám vyšší chladič aby zaplnil mezeru k přednímu čelu a budu sledovat případný rozdíl v zahřívání chladící kapaliny a motorového oleje.
2. Pokud teplota na dálnici ve vyšších rychlostech padá rychle pod 80 stupňů a udržuje se tam, s největší pravděpodobností zůstává termostat více pootevřený.
Můj závěr:
1. Clonu bych používal hlavně u aut, kde je problém se zahříváním motoru díky funkčnosti termostatu (vadný nebo konstrukčně nevyhovující).
2. Nejsem tedy její odpůrce, ale u motorů Z19DTx ji považuji za zbytečnou s ohledem na mé zkušenosti se zahříváním těchto motorů.
3. Klidně clonu vyzkouším a nechám se přesvědčit, že opravdu funguje a u zahřátého motoru mi neklesne teplota ani o jeden stupeň oproti jeho otevírací teplotě 88 stupňů.
Pozn. Vše výše napsané se dá v obecné rovině vztáhnout na dieselové motory, ale víceméně jsem posuzoval chování hlavně motorů Z19DTx.