Stránka 2 z 2

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 09:51
od PepaS
Tvoje navržené řešení má jistou logiku, která ale neplatí pro vozy Astra-H, kde vše jede na CAN sběrnicích. Většina indikačních prvků na budících se řídí na základě informace přijímané po CAN sběrnici od jiných jednotek a nikoliv na základě externího signálu typu ZAP/VYP.

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 10:26
od rosta12345
Jo je klidně možné že u H-čka je to nepoužitelné bohužel k němu nemám schéma takže nevím jak je zrovna u něho kontrolka ovládána

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 11:12
od vojtavojta
S Pepikem bych vubec se neprel. Je to Pan HLAVA.

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 11:55
od Skrolant
Tak jsem nad tím přemýšlím a myslím, že nejlepší řešení je vzít + 12 V ze zapalovací lišty přímo na motoru. Od tamtud se to bere i pro moderní vstřikovací systémy LPG. Plus je tam konstantní při běžícím motoru. Musíš se jen dostat dovnitř karoserie s drátem, ale i to lze elegantně řešit, protože ve svazku je několik drátu navíc mezi motorem a vnitřkem.

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 13:24
od x-father
Skrolant píše:To nelze dělat jednoduše komparátorem při nárustu napětí. Při jakémkoliv změně napětí při zapnutí jakéhokoliv spotřebiče budou na komparátoru kmity díky velkému kolísání, výsledek je jasný.

Dělá se to jinak a to tak, že se nesleduje absolutní napětí, ale ruchy v palubní síti, kterých při běžícím motoru jsou stovky vlnění. Zapni si osciloskop na palubní napětí, dej si velké zvětšení a budeš se divit co se v palubní síti děje. :mrgreen:
Asi bych souhlasil.

Já toto taky řešil. Napájení pro několik vecí v autě spínané po zapnutí motoru a ne klíčovým napětím. Nechtěl jsem nic dělat, tak jsem koupil hotovou věc - modul pro spínání denního svícení. Ten zapíná po vzestupu napětí.

Bohužel ten co jsem koupil nefungoval jak jsem potřeboval. Spínal vzestupem napětí, ale nevypínal. Otevřel jsem to a byl tam obyčejná napěťová komparátor z logického hradla + tranzistor na výstupu řídící relé. Ovšem byla tam zpětná vazba, takže po překlopení hradla už se "samo drželo". Zpětnou vazdu jsem zrušil ale překlopení nebylo s nárustem napětí v síti pylnulé a relátko cvakalo a "chrčelo". To jsem pořešil přidáním kondenzátoru a po správném nastavení prahového napětí to už šlo použít. Ideální to ale nebylo. Problém byl spíš krátce po startu, kdy roste napětí v síti postupně a při zapnutí něčeho s větším odběrem - vyhřívání, otáčení volantem atd.
Nakonec jsem ho vrátil do původního stavu a zapojil na klíčové napětí, takže sepne po startu a pak drží až do vytažení klíčku.

Dělají se ale i moduly, které by měli sami zapínat i vypínat a lze je nechat napájet stále. Např. SE 085

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 14:59
od rosta12345
vojtavojta píše:S Pepikem bych vubec se neprel. Je to Pan HLAVA.
To by mne ani nenapadlo :-)

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 15:24
od power2
To mě nenapadlo využít nějakýho takovýho modulu, který stojí 200 korun. SE080 se zdá ještě vhodnější

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 11 pro 2014, 16:19
od x-father
SE080 mám já, ale ten právě drží i po poklesu. (SE085 by snad měl i rozepínat po poklesu co jsem dočetl v manuálu a nemá to relé bokem, ale v sobě.) Pokud řídící vodič napojíš na klíčem spínané napětí, tak pak OK i u SE080.
Zapneš zapalování a tím i modul, který začne sledovat napětí. Po startu motoru vzroste napětí a modul sepne relé. Po vypnutí motoru a vytažení klíčku se odpojí klíčové napětí a tím se to celé vypne.

Samotné napájení pro "spotřebiče", které relé spíná beru z přívodního kabelu zapalovače na spodku. Je tam tuším 15A pojistka a to mě stačí.

Re: odpojovač podpětí po vypnutí motoru

Napsal: 12 pro 2014, 09:45
od power2
Já to mám v plánu zapojit jen na svorky 12V zásuvky. Takže dík za info. Když to tak počítám, tak měl PepaS s tou cenou pravdu. Součástky moc levný nejsou a hotový řešení z obchodu vyjde po poskládání modulu rozsvěcování světel (300kč) a 5V 2A zdroj (200kč) pomalu stejně. Dalo by se to po domácku asi o 100 -200kč levněji. To bych ale musel mít jistotu, že ten komparátor s filtrem bude fungovat správně :oops: