Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Rozhodl jsem se udělat malý testík jak palubní počítač vypočítavá dojezd a průměrnou spotřebu.

Testované auto bylo Zafira B 1.9 CDTI 88kW (120PS). Testované silnice byly převážně dálnice (D1 a pak Německo) a asi 300 km po okrskách. Udržovaná rychlost byla mezi 120-140 km/h na dálnici.

Na začátku jsem natankoval plnou nádrž a vyresetoval denní počitadlo km

Po ujetí 65 km jsem měl dojezd 1117 km a prům. spotřebu 5,6 l/100km
Celkem bych najel 1182 km. Je to docela hodně, ale při tomto stavu paliva je výpočet dojezdu s největší odchylkou.
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 327 km jsem měl dojezd 726 km a prům. spotřebu 5,7 l/100km
Celkem bych najel 1053 km
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 584 km jsem měl dojezd 497 km a prům. spotřebu 5,6 l/100km
Celkem bych najel 1081 km
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 712 km jsem měl najeto 1000 km od resetování BC a průměrná spotřeba odpovídala 55.9 l na 1000 km, což je 5.59 l/100km
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 816 km jsem měl dojezd 183 km a prům. spotřeba klesla o 0,1 l na 5,5 l/100km
Celkem bych najel 999 km.
Počítač tedy i přes klesající spotřebu nezvýšil celkový dojezd, ale začal jej zkracovat
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 903 km jsem měl dojezd 65 km a prům. spotřebu 5,5 l/100km
Celkem bych najel 968 km
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 909 km jsem měl dojezd 60 km a prům. spotřebu 5,5 l/100km
Celkem bych najel 969 km
V tento moment se rozsvítila kontrolka stavu paliva. Ručička ukazovala asi 1/8 obsahu nádrže (což může být něco okolo 6 l)
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 946 km se mi rozsvítila hláška o tom že mám dotankovat, nebo nedojedu do místa určení. V tento moment začaly svítit na dojezdu tři čárky —.
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 963 km jsem měl dojezd — km a prům. spotřebu 5,5 l/100kml
V tento moment začala kontrolka stavu paliva blikat. Ručička ukazovala asi 1/16 obsahu nádrže(něco okolo 3 l), Zhruba necelé dvě čárky nad nulovou polohou.
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 1000 km jsem měl dojezd — km a prům. spotřebu 5,5 l/100kml
Ručička ještě stále nebyla v nulové poloze a odhadoval bych, že tam bylo palivo asi ještě na 20-25 km.
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Po ujetí 1002 km jsem zastavil na dotankování. Další benzinka byla až za 20 km a nechtěl jsem to riskovat.
Test přesnosti palubního počítače a dojezdu

Palubní počítač tedy počítá dojezd zhruba o 100km nižší než je skutečnost. Pokud se rozsvítí kontrolka mělo by být v nádrži palivo na zhruba 100km a pokud začne blikat, tak na 50km. Údaj je samozřejmě ovlivněn okamžitou spotřebou. Čím míň je v nádrži paliva tím rychleji může klesat dojezd při vysoké okamžité spotřebě. Počítač na toto nemusí zareagovat rychle a může se stát, že palivo dojde, i když BC pořád ukazuje nějaký dojezd. Je to ale spíš případ Astry G, Vectry B a starších modelů. Řekl bych, že tento stav u Astry H, Zafiry B a novějších modelů vyřešili právě rychlým zkracováním dojezdu. Pak tři čárky nutí k tomu, aby řidič zastavil a dotankoval i když má v nádrži nějaké palivo.

Díky Romanovi za návod, nezapomeňte navštívit jeho web WWW.CARTEAM.INFO

DISKUSI K TÉMATU NAJDETE ZDE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »