Subwoofer a radio CD30

Návod včetně mnoha fotek dodal Tlumex, díky, fotek je opravdu dost 🙂

Na trhu je dnes celá řada subwooferů a auto hi-fi doplňků až zrak přechází a v různých cenových relacích. Stačí si vybrat.

Úvodem :
1/ nejsem  „zvukofil“ a v autě trávím sotva pár hodin měsíčně
2/ rádio CD 30  mi stačí pro běžný provoz
3/ tak trochu technický laik, ale jinak nadšenec – omluvte některé výrazy v článku a provedení práce
—————————————————————————————————————-
tak jdem na to :

AKTIVNÍ BASOVÁ TUBA SE ZABUDOVANÝM ZESILOVAČEM  XLOPD

Subwoofer - basová tuba

Zesilovač

Slovy výrobce :

Subwoofer má vestavěný zesilovač,jednoduché zapojení a montáž do každého vozu.Napájení z autobaterie na 12V.Na tubě lze nastavit požadovaný výkon.

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
délka 380mm    průměr 190mm
ozvučnice – BASSREFLEX
průměr reproduktoru 16cm
max. výkon 400W
RMS výkon 80W
odběr proudu max. 15A
váha tuby cca 2,4 kg

Na woofer lze dále připojit další satelitní repro, např. piezo reproduktory, má MP3 + nízkonapěťový audio vstup + CINCH vstup, možno tedy woofer  využít jako externí výstup zvuku od DVD přehrávače atd.

Co budeme potřebovat :

1/ subwoofer 🙂
2/ kabeláž – mínus a plus kabel, R.E.M  kabel na buzení wooferu a k němu volitelně vypínač,4 linku na napojení výstupu na repro ( radio CD 30 nemá CINCH výstup )

Místo 4 linky použit audio CINCH kabel černé barvy,5m + 4 ks  protikus „CINCH samice“.

3/ pojistka, svorky,očka
4/ stahovací plastické pásky
5/ nářadí Torx  + běžné nářadí, vrtačka
6/ pájka

Přibalená kabeláž u wooferu nebyla zrovna  OK  (krátká,malý průřez, stahovací pás na tubu jen 1 ks )

Dokoupena tedy car kit kabelová sada (svorky,očka,pojistka – obsaženo už v sadě ), plus 6m,kostra 1m, R.E.M. 9m, CINCH 6 m délky :

Cinch kabely

Svorky, očka, pojistka

Stahovací ,upevňovací pásky tuby  vyrobeny z nevyužitých popruhů batohu :

Stahovací pásky

Mínus – kostra :
Využit ukostřovací šroub v kufru,na levé straně u zadního světla – červený kabel

Ukostřovací šroub v kurfu

( pozn. – červený kabel ,objednaný a připravený včetně koncovek, si nevyzvednul zákazník v audio shopu. Rádi mi ho prodali za férovou cenu a ušetřili mi práci s  letováním koncovek – oba konce kabelu jsem omotal černou páskou kvůli možné záměně kabelů )

Červený kabel - napájecí od baterie

Plus :

Přímo od baterie – červený kabel

Buzení wooferu :
od autorádia – modrý kabel R.E.M.

Audiosignál :
Z výstupu na  přední repro, z praktických důvodů rovnou od radia – černý audio kabel s koncovkami CINCH

Usazení wooferu :
Hned za zadními sedačkami,doprostřed – je super, že to nijak neovlivní zvedací část podlahy
Přichycení skrz popruhy, woofer sedí jak přibitý a dá se v okamžiku sundat a demontovat

Subwoofer v kurfu

Tažení kabeláže :
Vpravdě otrocká práce,ale nezbytná
3 kabely : pravou stranou auta, hned od wooferu nejkratší cestou vpravo dolů,kolem uchycení pravého zad. bezp. pásu a napojení se na cestu již existujících kabelů pod prahovou lištou.

Natažení kabeláže skrz auto

Natažení kabeláže skrz auto

Natažení kabeláže skrz auto

Natažení kabeláže skrz auto

Dále za schránkou spolujezdce směrem nahoru a pak svisle dolů ke středovému panelu  – zde je zabržděn audio kabel,

Natažení kabeláže skrz auto

R.E.M. kabel pokračuje středovým tunelem pod ruční brzdu vedle konektoru pro diagnostiku do vypínače (volitelně ) a zpět k audio kabelu – oba pak společně nahoru k autorádiu

Natažení kabeláže skrz auto

Jen škoda, že toto radio nemá vstup na usb flash-ku, to by bylo jednodušší než si nahrávat písničky na cd.

Natažení kabeláže skrz auto

červený kabel : provlečení pod středovým tunelem zcela vpředu ještě před koncem plast. krytu středového tunelu

Natažení kabeláže skrz auto

dále pak nejkratší možnou cestou do gumové přechodky mezi motorem a kabinou a tradáá směr autobaterie

Natažení kabeláže skrz auto

pozn. : při tažení jsem používal tzv. selský rozum, nerval nic silou, kabely nejsou skřípnuté, nikde nevadí jiným komponentům auta, jsou přirozeně volné a s citem utažené plastovými stahovacími pásky, vždy jsem se několikrát přesvědčil,že kabely nikde nebudou překážet a nejsou v s něčím v kolizi – je to důležité
—————————————————————————————————————–
tip:      gumovou průchodku k motoru si nejprve vyndejte za pomoci např. šroubováku
vyvrtejte si do ní otvor ( použito konkr. 8mm)
kabel  protáhněte do mot. prostoru, tam ho v klidu protáhněte vyvrtaným otvorem v gumové průchodce
průchodku poté stáhněte zpět a vtlačte zpět do drážky

Kabeláž v motoru

V motorovém prostoru kabel protažen stahovací bužírkou pro větší ochranu :

Kabeláž v motoru

Místa kde lze uvidět průchodku :  nad pedálem plynu a za filtrem paliva

Kabeláž v motoru

Kabeláž v motoru

Dle úvahy je možno woofer zapínat,vypínat . K výrobě otvoru pro vypínač se báječně hodila pájka a ostré nástroje :

Pájka, spínač a další nástroje

Spínač pro subwoofer

Spínač pro subwoofer

                 Následuje finální akce : autorádio

FR+    přiletování k CINCH samicím       žlutý                  xxxxxxx
FR-     přiletování k CINCH samicím       žlutohnědý       xxxxxxxxxx
FL+    přiletování k CINCH samicím        modrý              xxxxx
FL-     přiletování k CINCH samicím        modrohnědý    xxxxxxxxx
AR  –  přidán konektor (samice),a přiletováno k REM kabelu

Poloha dle schéma rádia

Zapojení rádia

Zapojení rádia

Tak, a teď nás čeká snad největší zádrhel – vysunout  konektory kvůli naletování drátků  na levé a pravé přední repro ( +  – )
Radio CD 30 nemá přímý výstup na subwoofer a připojení  na přední repro je jednou z možností jak woofer připojit.

Nejlépe se osvědčilo zasunout zezdola konektoru z jeho boku 2 tvrdé drátky nebo něco podobného,aby se odemkly zámky konektoru a přitom tahat za barevný kabel zhora.

Na následujícím snímku je vidět detail konektoru rádia ( samice ) :

Konektor rádia

Zde vidíme již připojený REM kabel, taktéž přiletované drátky z pravého a levého předního repra ,t.j. 2 x +, 2 x – k CINCH samicím .

CINCH samice připojíme k připravenému , k rádiu protaženému audio kabelu  :

Cinch

Koncovka u wooferu a přechod pomocí CINCH samic  na audio kabel :

Cinch

Detail konečného zapojení :

Zapojení zesilovače

Demontáž a montáž :
výsuvná clona kufru                                                 – ručně
dno kufru                                                                  – ručně
lišta u pravé zadní sedačky                                       – šroubovák ( plastový klín )
pravá prahová lišta                                                    – šroubovák ( plastový klín )
schránka před spolujezdcem                                      – Torx 20, ručně
popelník                                                                      – ručně
plastový kryt kolem řadící páky                                 – Torx 20
koženka řadící páky                                                   – ručně
plast na konektorem diagnostiky auta                         –  ručně
kryt prostoru nad nohami spolujezdce                        – ručně, šroubovák
kryt prostoru nad nohami řidiče                                  – ručně, šroubovák
gumová krytka – průchodka k motoru                         – ručně, šroubovák,vrtačka,8mm
autobaterie                                                                    – ručně,klíč č.10
autorádio                                                                      – ručně,4 jehlice či hřebíky

ZÁVĚR:

Cenová kalkulace :

Subwoofer 700,-
Sada kabelů 850,-
CINCH samice 40,-
Vypínač 25,-

Spotřeba kabeláže :

– kabel napájení od autobaterie 6 m
– kabel kostra  2 m
– REM kabel  i s vypínačem  7 m
– audio kabel 5 m

Ačkoliv konkrétní použitý woofer je neznačkový, v  interiéru Astrule došlo ke zlepšení dynamiky zvuku,ale je znát, že CD 30 je přece jen slabé radio a rozhodně nečekejte „duc duc duc“ na desítky metrů od auta 🙂

Přesto je celkový pocit ze zvuku pozitivní a kdo o tomto uvažoval a je trochu zručný, tomu snad tento rychlo –foto- návod pomůže.

TLUMEX
Článek ve formátu PDF ke stažení ZDE.

DISKUSI K TÉMATU NAJDETE ZDE

4 komentáře

  1. Josef napsal:

    Dobrý den, koupil jsem si subwoofer a nevím co znamenají zkratky REM a GMD a chtěj jsem vás poprosit jestli víte co znamejí a jestly byste věděly tak prosím o e-mail s přeložením, děkuji.

  2. Milosh napsal:

    Ahoj Pepo, REM je spínané plus od autorádia a GND je kostra.

  3. McMillan napsal:

    Velmi zajímavý článek, děkuji. Aspoň už vím, kudyma a jak se mají natahovat kabely.
    Btw., dá se za zadní sedačky připevnit zesilovač nebo je lepší dát ho pod sedačky?

  4. Radomír napsal:

    Děkuji za skutečně užitečný článek, jelikož všude možně hledám opravdu užitečné články, tudíž za Váš článek jsem opravdu vděčný 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »