Opel Astra H sedan vs. Toyota Corolla

Když jsme přemýšleli, které dva sedany bychom dali dohromady, tak jsme se nemohli rozhodnout. V loňském i letošním roce se jich na trh podívalo docela dost, až jsme byli sami překvapeni, jak se sedany rozjely. Jen pro představu, tady je takový malý výběr z toho, co se objevilo v posledních dvou letech: Fiat Linea, Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla Sedan, Citroe¨n C4 Sedan a další. Zatím posledním přírůstkem bude za několik málo týdnů Suzuki SX4 Sedan. Nakonec jsme proti sobě postavili rozdílné kultury, Evropu a Japonsko. Přinese to alespoň větší kontrast srovnávaných vozů, které měly pod kapotou zážehové čtyřválce, manuální převodovky a pohony předních kol.

Překvapení na začátek

Atraktivní proti konzervativnímu

Je to zvláštní. Toyota se řadí mezi konzervativní značky v oblasti designu a najednou je tu tohle. V případě Corolly se pustila do trošku odvážnějších křivek, což je každopádně dobře. Jako základ posloužil sedanu hatch-back Auris, ale poznáte, koho svým vzhledem připomíná? Asi spíše ne, protože se opírá o prvky modelu Matrix, který se prodává v Americe a Japonsku. Corolla už také více než rok brázdí silnice v USA. Svým vzhledem se absolutně vymyká zažitým zvyklostem Toyoty pro Evropany. Uzoučké zkosené světlomety vpředu i vzadu „vystupující“ ven ze siluety vozu. Zadeček je v tomto případě na sedany docela sexy (pouze náš subjektivní názor), přední část je zase vcelku dynamická. Toyota Corolla Sedan působí svěžím a lehkým dojmem.
U Opelu je to zase v naprosto opačném gardu. Německá automobilka umí udělat zajímavé vozy, ale vzhled sedanu je absolutně konzervativní a bez výrazného nápadu. Ničím neprovokuje ani nevybočuje z řady. Pouze prodlužuje pětidveřovou Astru, jejíž linky doplní elegantním, o trošku výše posazeným zadečkem. Ten je podstatně mohutnější než u Toyoty. Astra sedan celkově působí mimořádně dospělým dojmem. Ještě aby ne, potvrzují to samotná čísla v tabulkách, ale také fakt, že Astra Sedan je postavena na podvozku kombi s rozvorem 2703 mm. Kdybychom ale měli vybírat pouze podle vnějších linií, sáhli bychom po Toyotě Corolla Sedan. Rádi se přikláníme k atraktivněji ztvárněným vozům, které disponují alespoň nějakým nápadem. To se o Opelu nedá říci, i když ani tady nejde o nic špatného. Hodnocení designu je subjektivní, takže váš názor může být opačný.
 Interiér Astry sedan se neliší od ostatních sourozenců.

 Sedadla v sedanu jsou dost široká i pohodlná. Chybí větší boční opora.

Hrátky s prostorem
Rozměry někdy rozhodují

Naše testované sedany patří do kategorie nižší střední třídy. Jak jsme již zmínili, Corolla vychází z modelu Auris a Astra Sedan z modelu Caravan. A tady je právě první rozhodující faktor –rozvor. Astra Sedan s 2703 mm je špičkou na trhu a Corollu převyšuje o celých 103 mm. S tím samozřejmě souvisejí další papírové výhody: větší vnitřní prostor a větší zavazadlový prostor o 40 l. Ale čísla nejsou všechno, jak je to ve skutečnosti? Dobrá Astra Sedan je uvnitř opravdu prostornější, pochvalu si zaslouží za nastupování na zadní sedadla. Úhel otevření zadních dveří a pomalu se svažující střecha dostávají jedničku. V Opelu na zadních sedadlech tak nebude mít problém ani trojice dospělých cestujících. Jiné je to se zavazadlovým prostorem. Corolla má oproti Astře širší otvor i větší díru v zadní stěně kufru. Reálně tam tak dostanete více věcí. Corollu chválíme za praktičnost, kvalitní zpracování i materiály a trošku za pohlednější interiér, Astra je opět v tomto směru nudnější.
 Proti Toyotě má Astra malý vstupní otvor do zavazadelníku.
 

Objem ale nerozhoduje
Docela živé stroje

Pod kapotou obou testovaných vozů byly zážehové čtyřválce. Astra Sedan je vybavena výkonnější osmnáctkou, Corolla zase výrazně spořivější šestnáctkou. Opel by už potřeboval přijít s novou generací motorů, protože 1,8 l měla 140 koní, ale pří jízdě nebyla znát výrazná převaha proti 123 k Toyoty, která k tomu měla výrazně přesnější pětistupňovou převodovku. Jednou z rozhodujících věcí by však pro vás mohla být ekonomika provozu. S Corollou se i při svižnější jízdě dokážete udržet pod osmi litry, naopak s Astrou Sedan jsme se i při běžné jízdě nedokázali k této hranici přiblížit. Náš průměr se pohyboval na devíti litrech.
V jízdních vlastnostech má navrch jednoznačně Astra a vděčí za to samozřejmě svým rozměrům a také podstatně většímu rozvoru. V zatáčkách je jistější a lépe drží zvolenou stopu. Toyota Corolla vykazuje o něco větší nedotáčivost. S komfortem jsou na tom oba vozy shodně. Patří mezi příjemně měkce naladěné, takže u nich není problém zvládnout i větší porci kilometrů. A kdo se stává vítězem? Tady je to těžší, než jsme čekali. Rozdíl v charakterech obou vozů je opravdu velký. Astra předčí Corollu jasně prostorností a jízdními vlastnostmi, na druhou stranu ve vás toho při pohledu na ni moc nevzbudí. Toyota je atraktivní, kvalitně udělaná a ještě umí jezdit mimořádně spořivě. Takže je to jen na vás.
 Který ze zadečků se vám líbí více?
Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1746 cm3
Opel Astra Sedan
Motor zážehový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1746
Max. výkon (kW/k) 103/140
při otáčkách/min 6300
Max. točivý moment (N.m) 175
při otáčkách/min 6300
Max. rychlost (km/h) 207
Zrychlení 0–100 km/h (s) 10,2
Pohotovostní hmotnost (kg) 1306
Zavazadelník (m3) 0,490
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 10,2/6,1/7,6
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4587/1753/1458
Rozvor náprav (mm) 2703
Maximální nosnost (kg) 1730
Palivová nádrž (l) 55
Cena 503 900 Kč včetně DPH

Článek  je z října 2008.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »