Opel Astra H GTC je pěkný třídveřový hatchback

Třídveřové hatchbacky jsou zpravidla levnější než pětidveřové. Ne tak u testované trojice. Důvod? Nejsou to pouhé analogy ochuzené o pár bočních dveří.

Opel Astra GTC
Zkoušená trojice na to jde jinak. Nechce nabídnout jen méně praktické deriváty rodinných „pětidveřáků“, ale hodlá dát zájemcům šanci odlišit se na pohled a užít si více legrace. Proto také u Citro¨enu, Kii ani Opelu nenajdete cenové rozdíly mezi oběma karosářskými variantami. Nechť si každý vybere, co je jeho srdci bližší, bez ohledu na peníze. Jasně, většina našinců by asi dala přednost pětidveřovým modelům, ale my jsme se rozhodli tentokrát udělat radost menšině. Tak tedy mladší bezdětné páry, zbystřete pozornost! Startujeme…

Od ryby k raku
Nejsportovnější part hraje Astra

Pokud bychom od takto odlišených „třídveřáků“ čekali jízdní projev nekompromisních sporťáků, byli bychom zklamáni. Ani jeden z nich pojmu sportovní vůz hoden není. Nejvíce se mu blíží Astra GTC, ale ani její podvozek nepostrádá notnou dávku komfortu. Testovaný exemplář byl vybaven interaktivním systémem řízení IDS Plus za mastných 68 200 Kč, což jízdní projev zlepšuje. Tlačítkem na středové konzole se systému dá vnutit sportovní mod. Řízení ztuhne a reakce na otočení volantu jsou ještě preciznější. My jsme navíc měli k dispozici stupeň Sport zahrnující snížený sportovní podvozek. Po vizuální stránce tvrdil muziku body kit OPC Line 1, za který si však zájemce musí připlatit 37 000 Kč. Inu, užít si s Astrou znamená vydat se z nemalých peněz. Nicméně alespoň je to možné. U protivníků jsme podobné možnosti hledali marně. S Kiou sice lze něco uhrát, ale naladění podvozku kopíruje pětidveřového sourozence. Chválíme možnost deaktivace ESP, což u Opelu bohužel nelze. Stabilizace tam je „natvrdo“ integrovaná do IDS Plus a vyznavači kontrolovaného smyku mají smůlu. Citroën sice svoji „cé-čtyřku“ optimisticky označuje přídomkem Coupé, ale sliby chyby. Francouzi na podvozek evidentně nesáhli a jízdní vlastnosti se ani maličko neodlišují od pětidveřového hatchbacku. Citro¨en se tedy nejvíce naklání a vykazuje nejméně strmé řízení. Při slalomu mezi kužely aby si řidič zamotal ruce… Dvouramenný volant s pevným středem a poměrně tenkým věncem se právě tady projevuje jako největší minus. Prostě dokonalá iluze: majitel se může tvářit jako Sébastien Loeb, ale mistr světa v rallye by zaplakal.
 Tento volant nám padl do ruky nejlépe ze všech. Přístrojová deska je ovšem trochu fádní.
Pod obrazovkou se nachází tlačítko Sport (levé) patřící systému IDS Plus.

Každý pes, jiná ves
Benzin se hodí víc

Motoricky se naši bojovníci výrazně odlišují, proto je obtížné je porovnávat. Podívejme se raději, jaké jsou možnosti. Jednoznačně nejširší výběr je u Astry GTC. Ta nabízí 10 motorů (5 zážehových a 5 vznětových), a to ještě nepočítáme ostré provedení OPC. U Citro¨enu můžete volit dvakrát benzin a třikrát naftu. Nejméně variant poskytuje Kia (2+2). Nám se velmi zamlouvala přeplňovaná šestnáctistovka Opelu, která s Astrou pěkně cvičí. Vhodně naladěný výfuk se uvnitř projevuje tlumeným bručením, takže iluze sporťáku je téměř dokonalá. Se spotřebou benzinu se to má asi následovně: pokud si budete užívat potenciálu motoru, počítejte s velkou žízní. Nicméně když se spokojíte s klidným proplouváním krajinou, pojedete až překvapivě úsporně. Přesto bychom uvítali objemnější palivovou nádrž. Turbodiesel Proceedu určitě není k zahození, ale nemůžeme si pomoci: k dynamičtěji laděnému „třídveřáku“ se tak nějak z podstaty více hodí benzin. Jenže Kia dává na vybranou pouze čtrnáctistovku a šestnáctistovku. To samé platí o Citro¨enu, který na rozdíl od Kii měl ve svém výrobním programu potentní zážehový agregát. Ostrý dvoulitr, který se stal základem pro speciál WRC, se však už nevyrábí, a tak se zájemce o verzi VTS musí spokojit s turbodieselem 2.0 HDi. S testovanou šestnáctistovkou se „cé-čtyřka“ chová docela mile, ale na nějaké dovádění rychle zapomeňte. Na to nemá dostatek výkonu. Ostatně o dynamických parametrech všech tří vozů dosti názorně vypovídá tabulka naměřených údajů.
 
 Přední sedadla nadchnou. Méně už absence hlavových airbagů…
I kvůli velkoplošným hlavovým opěrkám není výhled dozadu nejlepší.

Pro dva
Dozadu s jistými omezeními

Jakkoliv si tento typ automobilů nebudou kupovat ti, kteří hledají prostor pro přepravu vícečlenné posádky a jejích zavazadel, občas se zvýšeným přepravním nárokům nelze vyhnout. V tomto směru jsme velké rozdíly nezaznamenali. Dozadu se nastupuje obtížněji, ale to není překvapení. Nejvíce místa nad hlavou jsme měli v Citro¨enu, jehož střecha se svažuje až za opěrkami. U Kii a Opelu ke svažování dochází dříve, což dospělým pasažérům už průměrného vzrůstu ani trochu nechutná. Citro¨en C4 má sice nejmenší zavazadelník, ale díky lomené výklopné stěně je nejlépe přístupný. Naopak nejmenším vstupním otvorem disponuje Opel, u něhož se musejí zavazadla zvedat přes vysoký práh. Astra GTC potěší kvalitními anatomicky tvarovanými sedadly, na opačném konci jsou sedačky Citro¨enu měkké a ploché. Kia naštve absencí mechanické paměti předních sedadel, která se stále vracejí do jediné polohy bez ohledu na aktuální nastavení.
S paketem OPC Line 1 to Astře GTC náramně sluší.

Konečné skóre
Nejlepší je nejdražší

Z trojice specifických třídveřových hatchbacků s různými motorizacemi nás nejvíce oslovil Opel. Není tedy příliš velkým překvapením, že je také nejdražší. Český importér na zkoušenou variantu neposkytuje žádnou akční slevu, ač jiné typy Astry zvýhodňuje. Ani Kia nedává k Procee’du bonus v podobě slevy, nicméně nad ostatními vyčnívá nejkomplexnějším vybavením. Astra GTC si nechává za řadu relativně běžných prvků výbavy připlácet. Proto od nás dostala horší známku za cenu než Proceed a C4. Citro¨en navíc dává na „cé-čtyřku“ obrovskou slevu, která v současné době činí 155 000 Kč. Zkoušený exemplář se tak dá aktuálně pořídit za lákavých 372 500 Kč. Přesto to v dané specifikaci na dvojici soupeřů nestačí.
Zavazadelník německého vozu nepotěší vysokou nákladovou hranou.

 

Opel Astra GTC
Motor zážehový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1598
Max. výkon (kW/k) 132/180
při otáčkách/min 55
Max. točivý moment (N.m) 230
při otáčkách/min 1980-5500
Max. rychlost (km/h) 223
Zrychlení 0–100 km/h (s) 8,2
Provozní hmotnost (kg) 1335
Zavazadelník (m3) 0,340
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 10,3/6,2/7,7
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4290/1753/1435
Rozvor náprav (mm) 2614
Maximální nosnost (kg) 1810
Palivová nádrž (l) 52
Cena 633 900 Kč včetně DPH

Článek je z roku 2008.

2 komentáře

  1. Daniel Mazanec napsal:

    ESP lze vypnout 🙂 Stačí dlouze podržet tlačítko Sport, dokud se nám v kapličce přístrojů nerozsvítí ikonka a nápis ESP oFF 🙂

  2. Milosh napsal:

    Zkoušel jsem, a nepomohlo, takže jak dlouze? 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »