Opel Astra H Caravan vs. Škoda Octavia II Combi

Kromě přehlídek miss se konají stejně tak přehlídky nejzručnějších kuchařek, nebo nejsympatičtějších hospodyněk. Právě takový je souboj následující dvojice.
Finalistkami soutěže o zručnou hospodyňku se staly – Škoda Octavia Combi a Opel Astra Caravan. Nic překvapivého. Jde o žádané vozy nižší střední třídy, přitom v prodloužených praktických provedeních a ještě k tomu s hospodárnými turbodiesely.

Opel Astra 1.7 CDTi Caravan
Pokud jde o módní přehlídku, nečekejte nějak zvláště vyzývavé oblečení. Právě naopak. Přesto nelze upřít o 57 milimetrů kratší Astře Caravan nemalou dávku sex-appealu. Je to dáno jejím mladistvě a sportovněji působícím designem.
Vedle ní vypadá Škoda Octavia Combi jako čtyřicátnice ve slušivém kostýmku. Elegantní, ale možná trochu upjatá. Právě proto, že je Octavia o tolik delší, překvapuje, že ve všech ostatních parametrech na Astru ztrácí. Ta je o 25 mm širší a 38 mm vyšší. Podstatný je i rozdíl v délce rozvorů, který má Opel delší o 125 mm. To by vypovídalo o tom, že Astra je lepší hospodyně. Tedy že umí nabídnout jak více místa pro cestující, tak také pro zavazadla. Tomu napovídá i ostře seseknutá záď Caravanu.
Škoda Octavia Combi má navíc méně zkosenou záď, což by napovídalo, že neumí tak dobře hospodařit s místem za zadní výklopnou stěnou. Jenže, jak jsme už viděli při první disciplíně obou uchazeček o titul „hospodyňka roku“ – škodovka je delší.
Přestože jsme si prohlédli obě favoritky, je těžké rozhodnout se pro jednu z nich. Astra je mladistvější, Octavia elegantní. Opel má kromě délky všechny rozměry větší, Octavia je dlouhá. Která z nich je tedy lepší hospodyňkou?

Přesné míry

Promenáda v plavkách nemůže chybět na žádné přehlídce. V našich podmínkách jsme se více zajímali o přesné míry obou dam než jejich nitro.
Přesto. Astra Caravan má moderně tvarovaný interiér, který přestože používá kvalitní měkčené materiály, působí trochu lacině. Je to zjevně mdlou šedivou barvou palubní desky. Má však zajímavě tvarovaný volant, stejně jako středový panel nebo hlavici řadicí páky. A její rozměry?
Opěradla obou vozů mají stejnou délku, ale sedáky už nikoliv. Astra širší „v bocích“ o 25 mm nabízí širší sedáky o zhruba 5 cm, což je příjemné. Při posunutí řidičova sedadla zcela dopředu je pro nohy cestujícího vzadu 29 cm, minimálně pak 12 cm. Což je méně, než kolik nabízí Octavia. Rovněž zadní lavice, která má v Opelu na šířku 126 cm, je skromnější než konkurentka.
Zdrženlivě elegantní Škoda Octavia Combi se drží zásady o kvalitě. Její „promenáda v plavkách“ potvrzuje, že vyzývavost není její vlastností. Interiér totiž působí bezmála luxusně. Materiály jsou kvalitní, zpracování precizní. Široký středový panel, stejně jako hlavice řadicí páky jsou sice konvenčních tvarů, ale působí hodnotně. Jen volant bychom přivítali menšího průměru. Přední sedáky jsou užší, což útlejším lidem nevadí. Co ocení všichni, je fakt, že při posunutí sedadla řidiče zcela dopředu je pro cestujícího vzadu k dispozici 37 cm a minimálně pak 14 cm. Tedy o 8 a 2 cm více než v Astře. Zadní lavice je pak o 7 cm širší a má 133 cm.
Po tomto klání přibylo více bodů Octavii Combi, která může ve většině případů nabídnout více místa. Zkrátka má míry, které každého přítele „krásy kombíků“ osloví.

Praktické dámy

Při soutěžích miss krásy se krásky dělí o své tužby do budoucna. Jenže naše dvě krásky soutěží v tom, která z nich dělá více pro rodinu.
Astra Caravan to dokazuje otevřením víka zavazadelníku. Nabízí v základním objemu 0,500 m3 zavazadelníku, což je o 0,060 m3 méně než soupeřka Octavia Combi. Přitom má hlubší zavazadelník o zhruba 3 cm a o stejnou míru je také širší. Ovšem je mělčí a tím ztrácí Opel jisté vítězství. A nedosáhne na něj, ani když sklopí opěradla zadní lavice. Celkem přitom máte k dispozici 180 cm dlouhou ložnou plochu, o celých 10 cm delší než u Škody, takže nabízí maximálně 1,590 m3, tedy
o 0,170 m3 více.
Víko zavazadelníku Octavie Combi se zvedá do stejné výšky 195 cm jako u konkurentky. Škoda má vhodnější tvar zadního otvoru se šířkou dole 100 cm (o 4 více než Astra). Mladoboleslavská hospodyně ztrácí tím, že nenabízí zcela rovnou podlahu při sklopení zadních opěradel. Vznikne zde totiž čtyřcentimetrový schod. Nicméně pokud jde o objem, i při sklopených opěradlech je Octavia jasnou vítězkou. A ještě v jedné disciplíně – „unese“ více. Má užitečnou hmotnost vyšší o 135 kg.
V tomto souboji jsou obě soupeřky naprosto vyrovnané. Astra nabízí více objemu při sklopených opěradlech, Octavia při základní sestavě.

Co svedou?

Miss obvykle předvedou, jak umějí tancovat. My sázíme na sprint. Ten nás přesvědčí o tom, že Astra i s menším zdvihovým objemem 1,7 l CDTi drží krok s turbodieselem 1,9 l TDI z produkce VW. Ve výkonech a nejvyšším točivém momentu velkých rozdílů není. Ovšem Octavia nabízí nejvyšší zátah o 400 otáček dříve a to je znát. Astra se pomaleji rozbíhá a tak je o 0,7 sekundy pomalejší ve sprintu a dosahuje o 12 km/h nižší maximální rychlosti. To lze pominout, ale to vše přece jen při nepatrně vyšší spotřebě.
Možná bychom mohli vyhlásit vítězku z Mladé Boleslavi. Jenže musíme přece jen vzít v úvahu také náročnost obou soutěžících. Škoda Octavia Combi překvapivě žádá za své kvality už v základní výbavě o 72 500 Kč více a při porovnání nejvyšších výbav 56 500 Kč. Není to zanedbatelné. Takže? Protože jsme vyhlásili soutěž „miss hospodyňka“, přisuzujeme přece jen prvenství Astře Caravan. Miss sympatie pak patří Octavii Combi. Potlesk pro výborné hospodyňky.

 

Opel Astra 1.7 CDTi Caravan
Motor vznětový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1686
Max. výkon (kW/k) 74/100
při otáčkách/min 4400
Max. točivý moment (N.m) 240
při otáčkách/min 2300
Max. rychlost (km/h) 180
Zrychlení 0–100 km/h (s) 12,5
Počet převodových stupňů 5
Provozní hmotnost (kg) 1280
Zavazadelník (m3) 0,500
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,4/4,2/5,0
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4515/1794/1500/2703
Poháněná kola přední
Cena 477 400 Kč

 

Škoda Octavia 1.9 TDi Combi
Motor vznětový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1896
Max. výkon (kW/k) 77/105
při otáčkách/min 4000
Max. točivý moment (N.m) 250
při otáčkách/min 1900
Max. rychlost (km/h) 192
Zrychlení 0–100 km/h (s) 11,8
Počet převodových stupňů 5
Provozní hmotnost (kg) 1310
Zavazadelník (m3) 0,560
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,3/4,1/4,9
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4572/1769/1462/2578
Poháněná kola přední
Cena 549 900 Kč

Článek j z března 2006.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »