Opel Astra Caravan H 1.7 CDTI – Pokračování načaté tradice

Prostorná kombi na bázi hatchbacků nižší střední třídy mají u Opelu velkou tradici. Není proto překvapující, že před třídveřovou verzí poslední modelové řady Astry dostalo přednost kombi.

Opel Astra Caravan 1.7 CDTI
Také tradiční název Caravan zůstal zachován, protože zákazníci mají toto pojmenování spojené s kvalitou a praktičností – jinak by se asi těžko od roku 1991 do letoška prodalo téměř 2,4 milionů Aster Caravan v jejích prvních dvou generacích. Navíc musíme připomenout, že ke konci minulého tisíciletí byl tento model nejprodávanějším kombi v Evropě nejen ve své třídě, ale vůbec. Takže Astra Caravan třetí generace má nejen na co navazovat, ale také co dokazovat, aby dosáhla rovněž takového úspěchu. A jak se jí to zatím daří?
Měli jsme možnost otestovat provedení 1.7 CDTI Elegance a můžeme dopředu říci, že aktuální „Karavana“ má na úspěch zaděláno dobře.

Nastupte si

Především z hlediska prostorového uspořádání interiéru (a o to jde u kombíků především). Nejen, že je Caravan o čtvrt metru delší než pětidveřový
hatchback, ale má také o 90 mm delší rozvor, což je patrné již z prvního pohledu (poznají to také cestující na zadních sedadlech díky většímu místu na kolena).
Díky většímu zadnímu převisu vypadá karoserie Caravanu vyváženější. Přední část je jinak identická s hatchbackem, ale od prostředního sloupku je vše samozřejmě trochu jinak. Zadní dveře jsou širší a umožňují pohodlnější nastupování do vozu. Páté dveře, které jsou hluboce „zakousnuté“ do zadního nárazníku, se vyklápí lehce a navíc dostatečně vysoko, takže nebudou překážet ani dvoumetrovým dlouhánům. Nízko položená nakládací hrana (chráněná proti odření chromovanou lištou) zlepšuje manipulaci se zavazadly.
Ostatně zavazadelník se základním objemem 0,540 m3 je díky rovným bokům dobře skladný a navíc ho lze sklopením zadních sedadel (opěradlo je prakticky děleno v poměru 40:20:40) zvětšit až na 1,590 m3. Snadná manipulace je také s krycí roletkou, kterou stačí jenom stlačit a ona se sama zasune.

Tak, jak má být

Provedení interiéru změny nedoznalo. Zpracování a materiály mají tradičně vysokou úroveň, ale zamrzí absence držáků na nápoje v blízkosti řidiče. Přední sedadla mají dobré boční vedení a jsou přiměřeně tvrdá, tak akorát na dlouhé cestování. Také vybavenost verze Elegance nabízí všechny prvky, které patří ke standardům pohodlného (klimatizace, kvalitní audiosoustava) a bezpečného (šest airbagů, stabilizační systém ESP) cestování.
Pod kapotou testované Astry pracoval přeplňovaný vznětový čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním Common-Rail. Největší výkon 74 kW (100 k) sice není omračující, ale pro poklidné cestování na dlouhé trasy je dostačující. Hlavními klady této pohonné jednotky jsou překvapující kultivovanost a hladký běh (hluk od motoru v interiéru ani nepostřehnete), vyrovnaný zátah v jakémkoliv spektru otáček (nejmarkantnější je na hranici kolem 1700 ot/min), ale zejména velmi příznivá spotřeba paliva. Nám se během testu podařilo jezdit v kombinovaném cyklu za 5,5 l nafty na 100 km, což je na vozidlo s pohotovostní hmotností 1393 kg velmi slušná hodnota. Zásluhu na tom samozřejmě má také příplatková šestistupňová přímo řazená převodovka.
Závěrem musíme říci, že nový Opel Astra Caravan splňuje všechny požadavky, které jsou na kombi nižší střední třídy v současnosti kladeny. Je prostorný, pohodlný, dostatečně vybavený, má výborné jízdní vlastnosti a přijatelně výkonný motor s nízkou spotřebou. To vše za odpovídající cenu.

 

Opel Astra Caravan 1.7 CDTI
Motor čtyřválcový turbodiesel
Zdvihový objem (cm3) 1686
Max. výkon (kW/k) 74/100
při otáčkách/min 4400
Max. točivý moment (N.m) 240
při otáčkách/min 2300
Max. rychlost (km/h) 180
Zrychlení 0–100 km/h (s) 12,5
Počet převodových stupňů 6
Pohotovostní hmotnost (kg) 1393
Zavazadelník (m3) 0,500
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,4/4,2/5,0
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4515/1794/1500/2703
Cena 600 400 Kč včetně DPH

 

Opel Astra Caravan 1.7 CDTI – hodnocení
+ jízdní vlastnosti
+ prostorný interiér
+ spotřeba paliva
absence držáků nápojů

Článek je z roku 2005.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »